Håndled smerter

Hånd og håndled, - akutte eller gradvist opståede smerter

Hvis du falder og lander på din hånd eller slår hånden mod en genstand kan der opstår akut smerte i og omkring hånden. Du bør få undersøgt skaden hurtigst muligt, hvis smerterne ikke aftager inden for få dage. Der kan være tale om et brud eller blot en fejlstilling af leddene fra slaget. Lad os få opklaret, hvor smerterne kommer fra og om der kan eller skal gøres noget for, at du kan blive smertefri og fuld funktionsdygtig igen.

Hvis de smerter, du oplever i hånd og /eller håndled, ikke er opstået pludseligt, men er kommet gennem længere tid, kan der være tale om en overbelastningsskade. Du har muligvis fået advarsler eller signaler i form af forbigående smerter, som du har ”overhørt”. Eller også har du mærket smerterne ind i mellem, men så er de forsvundet helt eller delvist – og så har du ’glemt dem’ for en tid.

Smerterne i håndleddet, kan gøre det svært at støtte på hånden, og du kan have svært ved at bøje hånden helt bagover. I det hele taget kan du have svært ved at bruge hånden pga. smerter.

Hvis du kan genkende ovenstående symptomer, tyder det på, at du har en overbelastningsstilstand og/eller nedsat bevægelighed i hånden/håndleddet.

Overbelastningstilstande kan udløses af mange forskellige belastninger. De kan overordnet inddeles i to kategorier:

Overbelastnings smerter, som er periodevise: Du har lavet den samme bevægelse for meget i en kortere periode, fx hvis du har luget meget i din have, malet lofter, strikket eller lignende.
Det er altid godt, hvis du kan finde frem til en afgrænset ting, der er skyld i overbelastningen, så kan du undgå belastningen og eventuelt dele arbejdet op, så det ikke forværrer overbelastningsskaden. Det er dog ikke altid, at du kan finde årsagen, og tit og ofte er der flere årsager til problemet.

Overbelastnings smerter, som skyldes aktiviteter i din hverdag: Du har i dit arbejde mange ensartede bevægelser. Fx hvis du arbejder ved computerskærm og bruger musen meget. Ofte er det dog ikke så oplagt, hvad årsagen er. Du har måske ignoreret de begyndende symptomer længe, dine smerter er nu tiltaget og er nærmest uudholdelige. I den situation er det straks sværere, både at konstatere, præcist hvad i din hverdag, der har udløst problemet, men også at komme af med det igen, og det kan kræve større omstillinger i din hverdag, og som altid, jo længere tid, du har haft problemet, jo længere tid tager det også at få i orden igen.

Kiropraktoren vil, på baggrund af symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse.
Vi vil undersøge bevægelserne i håndleddet og hånden. Vi vil blandt andet finde ud af, hvordan samspillet er indbyrdes til andre knogler og muskler i området. Din albue, skulder og nakke vil også blive undersøgt, da generne kan komme derfra. Røntgen kan komme på tale, hvis vi skønner det er gavnligt.

Vi stiller en diagnose og fortæller dig, hvad du kan forvente og hvordan du skal forholde dig. Vi tager sammen med dig stilling til hvilke behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Når kiropraktoren har undersøgt dig og stillet diagnosen, lægges en plan for behandlingen. Har man nedsat bevægelighed er det ofte effektivt med mobilisering/manipulation af leddene.
Behandlingen hos kiropraktoren kan, derudover bestå af flere elementer blandt andet udspænding af muskulatur og nerver, samt mobilisering, og du vil højst sandsynligt få anvist nogle øvelser og træningsvejledning - samt generelle råd og vejledning - helt afhængigt af den diagnose som stilles.

Som ved alle andre symptomer bør du stoppe op og overveje, hvad der skabte smerten og hvad du i givet fald kan gøre for at undgå fortsat irritation. Du skal tage hensyn og undlade at gøre de bevægelser, der gør ondt.

Det er vigtigt, at du, i en periode, prøver at undgå den eller de bevægelser, der har udløst problemet. Når du på denne måde aflaster din hånd og dit håndled, vil du kunne mærke om det hjælper på dine symptomer. Du kan desuden have gavn af at lave enkelte øvelser, der kan afhjælpe smerterne, og som fremover vil forebygge, at du får tilbagefald. Disse øvelser kan du få anvist af en os. Læs mere her

Alt efter grunden til smerterne i håndleddet, kan du godt opleve ind imellem at have nogle dage med smerter, da det, måske igennem dit arbejde, ikke altid kan undgås at du overbelaster håndleddet. Det bedste vil være, at du, så snart du mærker de første symptomer, stopper op og tænker over dine bevægelser, og hvis de fortsætter søger relevant behandling igen. På den måde kan du forhåbentligt undgå, at det fremover får betydning for dine almindelige aktiviteter.

Søg hjælp hvis ...

Der er rødme, varme eller hævelse i hånden eller i håndleddet.
Smerterne er så voldsomme, at du slet ikke kan bruge og bevæge hånd eller håndled.
Smerterne forhindrer almindelig aktivitet i mere end et par dage.