Hovedpine

Hovedpine, nakke-udløst hovedpine

Der er stor forskel på symptomerne på forskellige former for hovedpine, og de behandles forskelligt alt efter hvor smerten befinder sig, derfor er det en god idé at gøre sig klart, lige præcist hvor du mærker smerten, når du har hovedpine. Det skønnes, at næsten hver femte, der har hovedpine regelmæssigt, lider af den type hovedpine som kaldes den nakke-udløste-hovedpine.

Hvis din hovedpine primært mærkes i den ene side af nakken, det vil sige, du primært har ondt i højre eller venstre side, og primært i baghovedet, så er der højst sandsynligt tale om den nakke-udløste-hovedpine.

Det, du mærker, er at hovedpinen typisk forværres eller fremkaldes af bestemte nakkestillinger eller nakkebevægelser, og der er nedsat bevægelighed af nakken i en bestemt retning. Du kan altså have ondt eller føle dig spændt i nakken, når du bevæger hovedet.

Ofte kaldes den nakke-udløste hovedpine for spændingshovedpine, men det er misvisende, da det er navnet på en anden type hovedpine, og de to typer er markant forskellige – begge kan dog være kombineret med nakkesmerter, mens andre symptomer er helt forskellige, og behandlingen er derfor også forskellig. Du kan læse om.

Man ved ikke altid præcist, hvad der udløser nakke-udløst-hovedpine, det er ofte en kombination af mange ting.

Erfaringen viser, at meget stillesiddende og statisk arbejde, kan være en grund. Desuden kan hovedpinen udløses, hvis man føler sig meget presset eller er stresset. Rygning, alkohol, forkert/for høj hovedpude, og at man sover på maven kan også være blandt årsagerne.
Det menes, at smerterne stammer fra ’irritation’ eller ’låsninger’ de små led i den øvre del af nakken hvilket kan give muskelspændinger og hovedpine.

Hvis du kommer til en kiropraktor, vil en så præcis sygehistorie som muligt være afgørende for, at kiropraktoren kan beslutte, om der eventuelt skal foretages andre undersøgelser, samt hvilken behandling, du kan tilbydes. Det hænger ofte sammen med smerter i nakken eller spændinger i nakke/skulderåg. Notér eventuelt dine hovedpineanfald i din kalender eller lav en decideret ”Hovedpinedagbog”.

Manipulationsbehandling kombineret med vejledning har vist sig som et særdeles effektivt middel mod den nakke-udløste hovedpine ved både at nedsætte hovedpinens sværhedsgrad, hyppigheden af anfaldene samt brugen af smertestillende medicin. Der er også andre forskellige behandlinger, der kan afprøves, for at finde ud af hvad, der lige netop hjælper dig.
Manipulationsbehandling er en del af behandlingstilbuddet hos alle kiropraktorer.
Nye retningslinjer for behandling af hovedpine anbefaler led mobilisering (en form for manipulationsbehandling) og træningsøvelser af de dybe nakkebøjere, da det også kan reducere symptomerne ved den nakkeudløste hovedpine.

Hvis du er blevet undersøgt, og der ikke er fundet nogen alvorlig årsag til din hovedpine, er her nogle råd, du kan afprøve. Rådene gælder hovedpine generelt:

Undgå alkohol og rygning.

Undgå at spænde i nakke og skuldre. Skift hyppigt arbejdsstilling, ”den næste stilling er den bedste stilling”. Du kan eventuelt justere stolens indstilling et par gange i løbet af dagen. Du kan også lave lettere afspændingsøvelser i pauser, og evt. tilmelde dig dagens pausegymnastik.

Den nakke-udløste-hovedpine er desværre ofte en form for hovedpine der kommer af og til, men hvis du er blevet undersøgt, og der ikke er fundet nogen alvorlig årsag til dine smerter, så følg ovenstående råd, og kom og få en behandling hos din kiropraktor forbyggende, så siger vores erfaring os, at hovedpinen næsten kan undgås.

Ofte kan det være en fordel at styrke nakkens muskulatur, men det er ikke påvist, at en form for træning generelt er bedre end en anden. Hvis du er vant til at motionere, eller ved hvad du har lyst til, er det således bare at gå i gang – det er således ikke så vigtigt, hvad du gør, bare du gør noget.

Søg straks hjælp hvis:
du pludselig får meget kraftig hovedpine, bliver utilpas, har synsforstyrrelser, eller har problemer med at tale

du får nedsat kraft i en eller begge arme og får besvær med at bruge dine fingre

du får svært ved at styre dine ben.

Hoved, Hovedpine

Hovedpine er meget hyppig, faktisk så hyppig, at mere end én ud af tre voksne danskere har søgt hjælp for at lindre eller komme af med den. Hovedpine kan være en sygdom i sig selv, men det kan også være et symptom på, at der er noget andet galt.

Man kan have flere hovedpinetyper samtidigt således, at de kan forstærke eller udløse hinanden indbyrdes. Derfor er det en god idé, at man bliver behandlet, så den ene hovedpine ikke afløser den anden i en uendelighed.

Hovedpine, spændingshovedpine og nakke hovedpine

Der findes forskellige hovedpine-typer og de karakteriseres blandt andet efter hvor smerten befinder sig. Eftersom de behandles forskelligt er det en god idé at gøre sig klart, lige præcist hvor du mærker smerten, når du har hovedpine.

Vi har taget de 2 mest almindelige hovedpiner og beskrevet herunder.

Spændingshovedpine

Ca. 6 ud af 10 personer, der har hovedpine, lider af den type, der kaldes spændingshovedpine.
Hvis din hovedpine mærkes i begge sider af panden, og til tider er kombineret med nakkesmerter, kan der være tale om den såkaldte spændingshovedpine.

Det er meget forskelligt fra person til person, hvor hyppigt hovedpinen forekommer, og længden af det enkelte anfald kan også variere.

Spændingshovedpine er normalt ikke forbundet med kvalme og opkastninger, medmindre det har stået på i meget lang tid, hvor du så kan opleve en let kvalme i forbindelse med hovedpinen.

Der findes en anden type hovedpine, der ofte forveksles med spændingshovedpinen, nemlig den nakke -hovedpine, som også kan være kombineret med nakkesmerter. De to typer kan skelnes fra hinanden, da nogle symptomer er forskellige.

Årsager til spændingshovedpine

Man ved endnu ikke præcist, hvorfor man får spændingshovedpine.
Ofte opstår hovedpinen som en kombination af flere ting.
Erfaringer viser, at nogle forhold kan være med til at udløse hovedpinen. Eks.:

Rygning og alkohol
Hvis du føler dig stresset eller presset
Meget stillesiddende arbejde
Arbejde med mange gentagelser

Nakke hovedpine

Der er stor forskel på symptomerne på forskellige former for hovedpine, og de behandles forskelligt alt efter hvor smerten befinder sig, derfor er det en god idé at gøre sig klart, lige præcist hvor du mærker smerten, når du har hovedpine. Det skønnes, at næsten hver femte, der har hovedpine regelmæssigt, lider af den type hovedpine som kaldes den nakke -hovedpine.
Hvis din hovedpine primært mærkes i den ene side af nakken, det vil sige, du primært har ondt i højre eller venstre side, og primært i baghovedet, så er der højst sandsynligt tale om den nakke- hovedpine.

Man ved ikke altid præcist, hvad der udløser nakke -hovedpine, det er ofte en kombination af mange ting.

En kiropraktor vil tage en sygehistorie, og derefter eventuelt foretage andre undersøgelser, og vi vil så sammen, finde den behandling som passer til dig. Noter eventuelt dine hovedpineanfald i din kalender eller lav en decideret ”Hovedpinedagbog”, hvor du skriver ned hvornår og hvor, og hvor kraftig din hovedpine er.

Behandling af spændingshovedpine
Får du stillet diagnosen ”spændingshovedpine”, kan vi behandle dig ud fra en række forskellige metoder, bl.a.:

Manipulationsbehandling
Forskellige former for muskelarbejde

Øvelsesterapi

Du vil altid få individuelle råd og vejledning i forhold til din konkrete situation.

Hvis du er blevet undersøgt, og der ikke er fundet nogen alvorlig årsag til din spændings-hovedpine, kan det være en god idé at lægge mærke til hvornår spændingshovedpinen opstår, måske kan du efterhånden se et mønster og være i stand til at bryde det. Har du fx meget stillesiddende og statisk arbejde, kan du holde små pauser, hvor du laver nogle enkle øvelser som skulderrulninger og strækøvelser. Hvis du ikke er bekendt med øvelser, der egner sig, så spørg din kiropraktor til råds.

Her er nogle råd, som du kan afprøve.

Rådene gælder hovedpiner generelt:

Undgå alkohol og rygning.
Undgå at trække skuldrene op til hovedet. Skift hyppigt arbejdsstilling. Du kan eventuelt justere stolens indstilling et par gange i løbet af dagen. Du kan også lave lettere afspændingsøvelser i pauser og lignende.

Da spændingshovedpine ofte er knyttet til hverdags aktiviteter, så er der stor risiko for at den vender tilbage, hvis ikke du ændrer på din arbejdssituation, stress, kost osv. Derfor finder vi ofte et interval mellem behandlingerne, som kan holde din hovedpine nede på et absolut minimum. Det er en god ide at kigge i afsnittet ”hvad kan du selv gøre” og følge rådene derfra.

Søg straks hjælp hos kiropraktor, egen læge eller lægevagt, hvis:

Du pludselig får meget kraftig hovedpine, bliver utilpas, har synsforstyrrelser, eller har problemer med at tale.

Du får nedsat kraft i en eller begge arme og får besvær med at bruge dine fingre.

Du får svært ved at styre dine ben.